Jsem přesvědčen, že v eurovolbách uspějeme

Z médií

Prvním místopředsedou byl na olomouckém kongresu zvolen Jan Zahradil. Delegáty oslovil mimo jiné příslibem, že na sebe bere odpovědnost za přípravu voleb do Evropského parlamentu, a vzkazem, že po nich „položí hlavu na špalek“.

Stal jste se druhým mužem ODS. Jak jste svůj úspěch oslavil?

Kdybychom měli v preferencích 20 nebo 30 procent, pak by asi byl čas i na slavení. V té situaci ale nejsme, musíme teď tvrdě bojovat o každého voliče. Důležitější než oslava bylo proto rozdělení kompetencí a odpovědností mezi členy nového vedení. Zastával jsem v ODS různé funkce, byl jsem předsedou místního i oblastního sdružení, byl jsem místopředsedou i prvním místopředsedou ODS, kandidoval jsem i na předsedu. Proto se nad svou staronovou rolí příliš nedojímám. Vážím si svého relativně silného mandátu, jde mi o to nezklamat důvěru kongresu a dostát své odpovědnosti.

Vzal jste na sebe tíhu příprav voleb do Evropského parlamentu. Na co v boji s politickými konkurenty vsadíte?

Není čas na taktizování, na schovávání se. Vždy jsme slýchali otřepanou frázi o tom, jak místopředsedové – a zejména ten první – mají předsedovi „krýt záda“. A ne vždy to tak fungovalo. Já mám za to, že nový předseda potřebuje čas a prostor, aby dokázal ODS opět táhnout k té pozici, kde kdysi byla. Zatížit jej proto bezprostřední odpovědností za výsledek voleb, které jsou doslova za rohem, by bylo podle mě chybou. Tady právě musí nastoupit místopředseda a položit hlavu na onen pomyslný špalek v případě neúspěchu. Jsem však přesvědčen, že evropské volby pro nás dopadnou dobře, je to naše silné téma. Musíme si najít správnou pozici mezi těmi, kdo se nekriticky klaní před Evropskou unií, a těmi, kdo – stejně přestřeleně – evropskou integraci odmítají. Naší výhodou je, že o EU říkáme deset let to samé, nikdy jsme neuhnuli, vždy jsme byli konzistentní. Na tom musíme stavět.

Jak se změnila evropská politika ODS odchodem Václava Klause? Jaký koncept evropské integrace ODS ve světle vývoje v EU prosazuje?

Václav Klaus jako první teoreticky pojmenoval úzká místa evropského integračního procesu. My pro ně musíme nalézt realistická a dosažitelná praktická politická řešení. ODS je dnes v Evropě pořád dobrá značka. Měli jsme dost kuráže na to, abychom se nebáli odstartovat v evropské politice úplně nové projekty, jakkoliv to bylo obtížné. A to se počítá. Stojíme na straně reformních sil, chceme EU změnit. Dosavadní model se vyčerpal, volání po novém evropském paradigmatu se dnes ozývá odevšud. Neslyší to snad jen politický euro-establishment a strany, které žádnou vlastní evropskou politiku nemají – jako třeba ČSSD. Musíme také ukázat, že vnímáme některé obavy občanů ČR spojené s evropskou integrací. Jestliže si přes 70 procent naší populace nepřeje zavedení eura, nemůžeme to ignorovat, jako to činí nová vláda.

Spolu s Martinem Kupkou jste na kongresu hovořil i o vztahu politiků ODS s médii. Jaký je Váš recept ke zlepšení komunikace ODS?

Neexistuje žádná kuchařka dobré mediální politiky. Nezařídí to žádná agentura, žádný „spin doctor“. Novináři nejsou ani naši přátelé, ani nepřátelé. Není nutno se jim podbízet, ani s nimi válčit. Maximum možného ve vztahu k médiím je jakýsi vztah křehké vzájemné důvěry. Když vám novinář věří to, co říkáte, máte větší šanci, že vás nezkreslí nebo nevytrhne z kontextu. Vybudovat takový vztah ale trvá léta. To je můj jediný recept. Druhá věc je mediální obratnost, což se ovšem dá naučit. Krátká, jasná, úderná sdělení, z nichž se rovnou dají tvořit titulky. Neokecávat, vystihnout podstatu věci. A konečně – přicházet s tématy, nečekat, až se odněkud zjeví. Agenda setting se tomu říká. V této trojkombinaci se skrývá tajemství úspěšné komunikace.