Studio 6

Z médií

Jiří VÁCLAVEK, moderátor

Pouhé 2 měsíce nás dělí od červnových voleb do Evropského parlamentu. V plném proudu je už předvolební kampaň jednotlivých politických stran. Například ODS vyrukovala s billboardy kritizujícími šéfa ČSSD Jiřího Paroubka.

 

Jolka KRÁSNÁ, moderátorka

S čím dalším v kampani přijdou 2 nejsilnější politické strany, na to se zeptáme právě teď. Našimi hosty jsou tady ve studiu Jiří Havel, lídr kandidátky ČSSD pro eurovolby, dobrý den.

 

Jiří HAVEL, lídr kandidátky ČSSD pro eurovolby /ČSSD/

Dobrý den.

 

Jiří VÁCLAVEK, moderátor

Do Bruselu zdravíme taky lídra kandidátky ODS Jana Zahradila. Pane Zahradile, dobrý den i vám.

 

Jan ZAHRADIL, lídr kandidátky ODS pro eurovolby /ODS/

Dobré ráno z Bruselu.

 

Jiří VÁCLAVEK, moderátor

Pánové, kampaň se skutečně rozbíhá naplno a zdá se, že gentlemanství jde evidentně stranou. „Evropa nebo Česko, kašlu na to všecko, váš Jiří Paroubek,“ to čteme na billboardech ODS. Tady ODS přišla se spoty zesměšňujícím Jiřího Paroubka. Podle vašeho manažera volebního Karla Březiny taky chcete přijít s prvky negativní kampaně. Proč jste, pánové, rezignovali na slušnost v předvolebních kampaních? Pane Zahradile.

 

Jan ZAHRADIL, lídr kandidátky ODS pro eurovolby /ODS/

Není pravda, že jsme rezignovali na slušnost. My samozřejmě vyjdeme s programovou a ideovou částí kampaně, ale všechno má svůj čas. Kdyby Jiří Paroubek a sociální demokracie nezpůsobila pád vlády a nepoškodila tak image České republiky a de facto nezpůsobila tím mezinárodní a evropskou ostudu, pak bychom samozřejmě s tou negativní kampaní asi nevyrukovali tak brzy. Ale bohužel.

 

Jiří VÁCLAVEK, moderátor

Promiňte, že vám do toho vstupuji, je skutečně nutné zesměšňovat šéfa konkurenční strany i za této situace, o které mluvíte? Mimochodem ten slogan je prý údajně váš, onen slogan Evropa nebo Česko, kašlu na to všecko?

 

Jan ZAHRADIL, lídr kandidátky ODS pro eurovolby /ODS/

Ne, slogan není můj, já jsem ho nevymyslel. Nicméně byl schválen grémiem a předsedou ODS. V každém případě je nutno poukazovat na to, že to byl Jiří Paroubek osobně a že to byla sociální demokracie, která se dopustila bezprecedentního činu, to znamená, že svrhla vládu uprostřed předsednictví, a to je věc, která se nedělá a která tady v Bruselu není přijímána dobře. A Českou republiku to nepochybně poškodilo. My chceme, aby si lidé před evropskými volbami uvědomili, kdo toto zavinil, kdo to způsobil. 

 

Jolka KRÁSNÁ, moderátorka

Pane Havle, ODS rozjela negativní kampaň zostra, jak konkrétně na ni zareagujete?

 

Jiří HAVEL, lídr kandidátky ČSSD pro eurovolby /ČSSD/

Tak já myslím, že na sprostotu se reagovat moc nemá, ono je to asi nejjednodušší, jak takovou věc vyřídit. 

 

Jiří VÁCLAVEK, moderátor

To zní sice hezky, ale jak už jsme citovali, váš volební manažer Karel Březina sám říká, že i vy s negativní kampaní přijdete.

 

Jiří HAVEL, lídr kandidátky ČSSD pro eurovolby /ČSSD/

Sprostota a negativní kampaň jsou dvě různé věci. Ta negativní kampaň spočívá v tom, že vezmete program protivníka a rozebíráte ten program. Problém s ODS je v tom, že žádný program nemá a není v tuto chvíli co rozebírat. Poslední program, který ODS měla, je smlouva s voliči z roku 2006. 

 

Jiří VÁCLAVEK, moderátor

Rozumím vám správně, že tedy ČSSD nepřijde třeba s billboardy zesměšňujícími Mirka Topolánka? Toto teď říkáte naprosto jasně, nic takového neuděláme?

 

Jiří HAVEL, lídr kandidátky ČSSD pro eurovolby /ČSSD/

Já říkám asi tolik, že v té kampani budou i negativní prvky, budeme polemizovat s protivníkem, v té kampani bude samozřejmě i vtip na účet protivníka, ten přece do kampaně patří, ale kampaň nemůže být založena na tom, my pracujeme na našem programovém vybavení, já osobně skoro 2 roky.

 

Jolka KRÁSNÁ, moderátorka

Pánové, otázka pro vás oba. Máte v ruce nějaké konkrétní výzkumy, že negativní kampaň funguje, nejsou naopak lidé různých zesměšňování protivníka přesyceni, nespočítají vám jednoduše pak voliči takový přístup?

 

Jiří VÁCLAVEK, moderátor

Pane Zahradile.

 

Jan ZAHRADIL, lídr kandidátky ODS pro eurovolby /ODS/

Myslím, že ne a já ani nemám rád to slovo negativní kampaň. Ono skutečně nevytváří dobré asociace. Já jsem přesvědčen, že máme právo a že je to standardní výbava všech politických stran v Evropě poukazovat na to, že se náš protivník dopustil závažných chyb. Prostě svrhnout vládu uprostřed historicky prvního předsednictví a připravit tak republiku o šanci aby se profilovala na evropské scéně, z čehož bychom profitovali všichni, včetně sociální demokracie, to prostě byla kardinální chyba. Byla to ukázka úzce pojímaného stranického sobectví ze strany sociální demokracie a na to se prostě upozorňovat musí a má.

 

Jiří VÁCLAVEK, moderátor

Ano, to už jste řekl několikrát, pane Zahradile. Koneckonců ale negativní kampaň je terminus technicus používaný ve Velké Británii, Spojených státech jenom pro doplnění. Dušujete se, že nevsadíte pouze na tu, i když to nemáte rád, negativní kampaň? Jak potom, bude vypadat ona pozitivní kampaň ODS?

 

Jan ZAHRADIL, lídr kandidátky ODS pro eurovolby /ODS/

Já vám to mohu zaručit, a my příští týden vyjdeme s vlastním programem do evropských voleb a s programem, který se bude zabývat také různými aspekty řešení ekonomické krize. Čili to, co jsme předvedli doposud, to byla, řekněme, první fáze kampaně, příští týden vyrukujeme s fází druhou a to už bude fáze programová a fáze ideová, tedy chcete-li fáze pozitivní.

 

Jolka KRÁSNÁ, moderátorka

Jakou váhu přikládá ČSSD pozitivní a jakou negativní kampani? Zkuste určit třeba ten poměr, jaký by měly obě složky mít, řekněme, v té úspěšné předvolební kampani, máte takové průzkumy, zabýváte se tím?

 

Jiří HAVEL, lídr kandidátky ČSSD pro eurovolby /ČSSD/

Zabýváme se tím, je to docela zajímavá alchymie, ale zhruba 80 procent je příprava toho pozitivního, protože musíte připravit v obrovském předstihu programy. Takže pro příklad, podílel jsem se na přípravě všech programů za posledních 12 let u sociální demokracie.

 

Jiří VÁCLAVEK, moderátor

S čím konkrétně pozitivním přijdete pro kampaň, pro eurovolby?

 

Jiří HAVEL, lídr kandidátky ČSSD pro eurovolby /ČSSD/

Máme trojici programů, máme je už od 3 měsíce, prezentovali jsme je na obou sjezdech, které jsme měli, snažíme se to prezentovat tak, že se setkáváme občany navštívil jsme všecky kraje, kde jsem prezentoval náš program, zejména tu část toho programu, která je určena na boj proti krizi. Takže to je to, co provádíte v podstatě od ledna, zatím tam nebyla ani špetka negativismu.

 

Jolka KRÁSNÁ, moderátorka

Kde všude se promítne, pánové, otázka pro vás oba, vaše předvolební kampaň, mítinky, billboardy, inzeráty, spoty na YouTube, to všechno už voliči znají, chystáte se třeba na Facebook jako Barack Obama? Slavil s tím úspěch.

 

Jiří VÁCLAVEK, moderátor

Pane Zahradile.

 

Jan ZAHRADIL, lídr kandidátky ODS pro eurovolby /ODS/

Tam my už na Facebooku jsme jak ODS, jako strana, tak já jako sám lídr kandidátky máme své profily na Facebooku. Myslíme si, že to má svou roli, já to nicméně nepřeceňuji, ale samozřejmě pro oslovení takové té mladé internetové generace, která se nedívá na televizi a nečte noviny, to je důležité. No, a jak jste už správně řekli, po takové té internetové fázi a řekněme mediální fázi, na nosičích typu nosiči, billboardy, inzeráty, plakáty přijde ta horká fáze kampaně, tedy to, co nastane v květnu, až Evropský parlament přestane fungovat a to jsou mítinky s voliči v jednotlivých městech, rozjedeme se s kandidáty do krajů a do regionů České republiky a už budeme prostě až do konce kampaně v kontaktu s lidmi. Takže to je to, co nás čeká, říká se tomu odborně horká kampaň a na to se teď horečně připravujeme.

 

Jolka KRÁSNÁ, moderátorka

Pan Havel je také na Facebooku?

 

Jiří HAVEL, lídr kandidátky ČSSD pro eurovolby /ČSSD/

Já nejsem na Facebooku, já dávám přednost blogům, blogování se věnuji 2 roky, myslím si, že ten kontakt je také velmi těsný a člověk by se měl držet jednoho nástroje, který snad trošičku umí. Takže tolik k tomu. Jinak k té ostatní kampani. Po představení programu, po té studené části, kdy už jsme jezdili po republice, přijde ta viditelná horká kampaň, takže 1. května začínám ve Vyškově a končím na začátku června v Ostravě.

 

Jiří VÁCLAVEK, moderátor

Pánové, letošní eurovolby získaly úplně jinou dimenzi tím, že nás na podzim čekají předčasné volby do Poslanecké sněmovny. Pane Zahradile, je to skutečně znát, přikládáte eurovolbám nový, řekněme rozměr, novou vládu, chápete ji jako testr rozložení voličských sil před podzimními předčasnými volbami? 

 

Jan ZAHRADIL, lídr kandidátky ODS pro eurovolby /ODS/

Do určité míry ano, na druhou stranu je pravda, že právě ty předčasné parlamentní volby mohou ty evropské volby přece jenom trochu zastínit. Strany budou pravděpodobně kalkulovat se strategiemi, které se mohou v těch parlamentních volbách osvědčit. Možná se to dokonce projeví i na volebních rozpočtech, že ty volby do Evropského parlamentu tím trochu utrpí, protože bude zapotřebí šetřit právě na ty takzvané velké volby, takže uvidíme. Ale ano, je to opravdu první reálný test rozložení politických sil před podzimními parlamentními volbami a my k tomu takto přistupujeme. 

 

Jolka KRÁSNÁ, moderátorka

Jenom poslední otázka, kolik peněz chcete dát na eurovolby, můžete to zveřejnit?

 

Jiří VÁCLAVEK, moderátor

Na kampaň.

 

Jolka KRÁSNÁ, moderátorka

Na kampaň samozřejmě.

 

Jiří HAVEL, lídr kandidátky ČSSD pro eurovolby /ČSSD/

Tak ta zatímní částka, která byla schválena je někde kolem 30 milionů korun. Jedná se o určitém navýšení právě s ohledem na to, že se jedná o první etapu těch předčasných parlamentních voleb.

 

Jiří VÁCLAVEK, moderátor

30 milionů ČSSD, částka ODS pro eurovolby?

 

Jan ZAHRADIL, lídr kandidátky ODS pro eurovolby /ODS/

My jsme schválili rozpočet ve výši 40 milionů korun a zatím o žádném navýšení neuvažujeme.

 

Jiří VÁCLAVEK, moderátor

Pánové, děkujeme, pěkný den.

 

Jolka KRÁSNÁ, moderátorka

Děkujeme, na shledanou.

 

Jan ZAHRADIL, lídr kandidátky ODS pro eurovolby /ODS/

Na shledanou.

 

Jiří HAVEL, lídr kandidátky ČSSD pro eurovolby /ČSSD/

Na shledanou.