Já jsem jenom důvěrník

Z médií

Jmenování europoslance za ODS Jana Zahradila premiérovým zmocněncem pro jednání o budoucnosti evropské ústavy vyvolává řadu otázek. A provází je řada nejasností. Proč zrovna on – známý kritik euroústavy a současné podoby Evropské unie? Proč byl současně s ním jmenován i náměstek vicepremiéra Jiří Šedivý? Jaký bude Zahradilův úkol? Jak jeho osobní názory ovlivní vyjednávání? Jak mohou tyto rozhovory dopadnout – bude mít Evropa ústavu? A jakou? 

 

LN V čem spočívá vaše nová funkce?

Kancléřka Merkelová požádala zbývajících 26 premiérů ze států EU, aby každý určil svého důvěrníka. Plus jednu doprovázející osobu. Tito lidé budou vést během následujících čtyř měsíců důvěrné a neoficiální rozhovory. Co bude výsledkem, uvidíme. 

 

LN A co může být výsledkem?

Variant je několik. Uvidíme, která bude nejreálnější. 

 

LN A Německo jako předsednická země EU má na závěr předložit zprávu o tom, co dál s euroústavou?

Přesně tak. 

 

LN Čili vlastně nejste vyjednavač pro euroústavu?

Ale jsem – i tak se to dá říct. Budu vyjednávat. Budu klást na stůl varianty řešení. Vláda si pak musí vybrat. Politické rozhodnutí je vždycky nakonec na premiérovi a vládě. Mám pomocnou roli. Její kouzlo je v důvěrnosti, v tom, že je neoficiální, neformální. Že to je velmi diskrétní proces, protože jde o delikátní materii. 

 

LN S vámi bude vyjednávat i náměstek vicepremiéra pro evropské záležitosti Jiří Šedivý, který má euroústavu na starosti…

Jiří Šedivý je ten druhý. Je osobou, která mě bude doprovázet. Na tom jsme se dohodli se Sašou Vondrou (ministr zahraničí). 

 

LN A česká pozice už je jasná?

Česká pozice je jasná. Aspoň podle toho, co říkají nejvyšší ústavní činitelé – prezident, premiér, ministr zahraničí a místopředseda vlády pro evropské záležitosti. Všichni se vyslovili v zásadě pro nový text, pro nějakou novou smlouvu. Lze z toho vydefinovat stanovisko, že ústavní smlouva v té původní, Francií a Nizozemskem zamítnuté podobě pro Česko přijatelná není a je třeba hledat jiné varianty. 

 

LN Ano, v tom se shodují. Ale jejich názory nejsou úplně stejné.

To nepopírám. Zásadní debata koalici ještě čeká. Nicméně mně to jako výchozí stanovisko stačí. Pak samozřejmě na základě tohoto výchozího stanoviska vzniknou varianty, které předložím premiérovi. A ten bude s ostatními diskutovat o tom, která je nejschůdnější. 

 

LN A do jaké míry můžete prosazovat vlastní názor?

Můj osobní názor je jasný. Pozice vyjednavače či důvěrníka je přeci trochu něco jiného. 

 

LN A nedáte najevo, kterou variantu upřednostňujete?

Určitě dám premiérovi doporučení, kterou z těch případných variant bych zvolil, ale to zdaleka neznamená, že to tak dopadne. 

 

LN V jednom z rozhovorů jste říkal, že již máte seznam výhrad k textu euroústavy, které budete tlumočit v Berlíně…

Připravím seznam nejužších míst stávající ústavní smlouvy a míst, přes která pro nás nejede vlak. Pak bude na předsedovi vlády, aby si to nějakým způsobem zkonzumoval. 

 

LN Která jsou ta místa, přes něž nejede vlak?

Nutíte mě, abych prozrazoval vyjednávací strategii a taktiku, což činit nechci. 

 

LN Ale sám za sebe přeci můžete říct, jestli EU potřebuje euroústavu…

Když to budu prezentovat jako svůj osobní názor, tak si myslím, že EU by určitě neuškodila jedna, zjednodušená nová evropská smlouva, která by nějakým způsobem korigovala právní rámec, v němž se pohybujeme. Ale nedomnívám se, že ta smlouva má mít charakter ústavy. A nedomnívám se, že má mít obsah totožný s tím, co je obsahem stávající takzvané ústavy. 

 

LN Tento váš názor je známý, ale existují nějaké novinky z euroústavy, které by mohly zůstat i v nové smlouvě?

Je tam několik věcí, mohlo by se říci i dost věcí, které tam být mohou, nebo dokonce musí, protože jsou obsaženy už ve stávajících textech evropských smluv. Z těch nových věcí – já bych to v tuto chvíli nerad specifikoval. 

 

LN A když se bavíme o nové smlouvě. Kdy ji můžeme mít?

Určitě by to zabralo několik let. 

 

LN A umíte si představit, že by výsledkem byla smlouva, která by zachovala to, co existuje dneska, a něco málo přidala?

Já si umím představit více východisek. Premiér a vláda vyberou jedno, které budou prosazovat. 

 

LN Nemůže komplikovaný proces vyjednávání nové smlouvy poškodit přijímání nových členů do EU?

Rozšíření EU v této chvíli minimálně na několik let ustalo. Celá řada členských států nemá v tuto chvíli chuť k dalšímu rozšiřování. A ono ani žádné další masivní rozšiřování není na pořadu dne. Kandidátů na členství je jen několik, dají se spočítat na prstech jedné ruky a v případě některých je to proces na velmi dlouhou dobu, jako třeba kauza Turecka. 

Nemyslím si ale, že neexistence euroústavy zabraňuje rozšiřování. Než dojde k dalšímu rozšíření, můžeme mít už hotový nový smluvní rámec. A to říkám i s ohledem na Chorvatsko, které je vstupu nejblíž. 

 

LN V souvislosti s Chorvatskem: stávající dohoda o institucích platí jen pro 27 zemí. Takže minimálně v tom je potřeba udělat novou smlouvu…

Přijetí jedné země do EU není natolik výraznou institucionální zátěží. V takovém případě se dá postupovat ad hoc. 

 

LN Tedy dohodnout se podle starého systému na počtu hlasů v Radě EU a počtu europoslanců speciálně pro Chorvatsko?

Pokud budeme hovořit o přijetí jedné země, tak to možné je. 

 

LN Také se mluví o krizi rozhodování EU, kterou má odstranit euroústava…

Nemyslím si, že neexistence euroústavy způsobuje nějakou krizi rozhodování v EU. Velice často zaznívá, že se zadřely rozhodovací procedury a že jediná možnost, jak to uvést znova do pohybu, je přijmout euroústavu. To je velice účelový a nepravdivý argument. My jsme v EU dva a půl roku. Fungujeme normálně na stávajícím smluvním základě, nikdo z nás nepozoroval žádné zadření rozhodovacích mechanismů. A pokud někdo chce mluvit o nějaké krizi v EU, tak její případné příznaky souvisejí spíše s nedostatkem reformního tahu v ekonomické a sociální oblasti. 

 

LN Budete muset tlumočit názory premiéra, vlády. Co když nebudete souhlasit?

Nejsem člověk, který jako důvěrník premiéra může tlumočit něco jiného než názor premiéra. To prostě není možné. Ať bych si o tom myslel cokoli, názor ústavního činitele má přednost. 

 

LN A to vám to nebude vadit?

To jsem neřekl, ale ta hierarchie je jasná. Já se budu snažit jednat tak, abych dosáhl pro ČR a pro její zájmy maximum. V tomhle není mezi mnou a premiérem žádný rozpor. Jak znám jeho názory, zejména na evropskou ústavu, názorový rozdíl mezi námi téměř neexistuje. 

 

LN Ale máme koaliční vládu…

To je věc, ke které se nechci vyjadřovat, protože to je primárně záležitost vlády a jejího předsedy. 

Mám pomocnou roli. Kouzlo je v důvěrnosti, v tom, že je neoficiální, neformální. Že to je velmi diskrétní proces, protože jde o delikátní materii.